Afbeelding1.Jpg Huijsdens

Column Jeroen Huijsdens februari '25

Gezien worden

Ik weet dat ik klink als een enorme Boomer als ik zeg dat sommige dingen vroeger echt beter waren. Maar als het om filmmarketing gaat, voelt dat wel een beetje zo. Natuurlijk kun je ‘marketing’ een vies woord vinden als je film puur ziet als cultuuruiting, iets dat los zou moeten staan van commercie. Net zoals je een film misschien geen ‘product’ wilt noemen. Maar ik behoor niet tot die school. Ja, film is cultuur. Maar film is óók iets dat gepromoot moet worden, onder de aandacht gebracht moet worden. Hoe weet het publiek anders dat een film eraan komt?

Marketing is daarbij, hoe je het ook wendt of keert, cruciaal. Of het nu gaat om aandacht in tv-programma’s, dagbladen of op online media, om posters en trailers in bioscopen, of om merken die zich aan films verbinden. Alles wat ervoor zorgt dat een film opgemerkt en onthouden wordt.

En dat is veranderd. Ik kom uit een tijd waarin nieuwe films geen genoegen hoefde te nemen met een bijrol in talkshows, maar hun eigen programma’s hadden. Het was een tijd waarin er over films werd gesproken door mensen die film in hun DNA hadden, niet door influencers die vooral bezig zijn met hun eigen bereik. Ik heb nog gezien hoe merken als Citroën, Grolsch, Philips en zelfs Albert Heijn film zo leuk vonden dat ze er hun klanten graag mee in contact brachten.

Natuurlijk gebeurt dat nog steeds - ik ben niet gek. En nee, vroeger was echt niet alles beter (in een column mag je nu eenmaal wat aandikken). Er zijn ook nieuwe en extra manieren van promotie gekomen. Maar vandaag de dag moeten films wél harder knokken om in beeld te komen en hun publiek te bereiken. Het helpt niet dat er nu bijna twee keer zoveel films per jaar in de bioscoop uitkomen als toen, terwijl mensen meer keuzes hebben dan ooit hoe ze hun vrije tijd willen besteden. En wat ook niet bijdraagt is dat alles in een paar seconden moet worden gepropt om te voorkomen dat je uit beeld wordt geswipet.

Toch bewijst het feit dat er in Nederland afgelopen jaar meer dan 29 miljoen bioscoopkaartjes werden verkocht dat de bioscoop nog steeds springlevend is – populairder zelfs dan sommige mensen in de media en marketing zich lijken te beseffen.

Jeroen Huijsdens

Filmtaal.nl