Digitaal Vraagtekens Shutterstock 1089555017

Column Jeroen Huijsdens oktober '24

Digitaal

Onze samenleving is veranderd en verandert nog steeds op een manier die niet z'n gelijke niet kent. Van het betalen van je boodschappen met je iWatch, tot het boeken van je vakantie via Expedia. Van belastingaangifte doen tot het kijken naar films en series op smartphones op elke denkbare plek. Het is zo gewoon geworden dat we ons niet meer beseffen dat het pakweg 25 jaar geleden niet zo was.

Het filmpje uit 1999 dat online circuleert waarin willekeurige voorbijgangers op straat wordt gevraagd of ze een mobiele telefoon hebben is exemplarisch (ze vragen zich trouwens bijna allemaal af waarom je überhaupt buitenshuis gebeld zou willen worden). Maar wat als het er opeens niet meer is? Of een deel wegvalt? Dan sta je toch gek te kijken. Ik merkte het bijvoorbeeld toen SoundCloud, de dienst waar ik mijn podcast Fantastische Filmlocaties host, kortgeleden opeens met een dramatisch technisch probleem te kampen had. Gevolg: mijn podcast was niet meer te beluisteren. Maar hij was ook niet meer te vinden bij platforms die er toe doen, zoals Apple Podcasts en Spotify. Het was alsof ik de afgelopen tweeënhalf jaar helemaal niet had gepostcast. Alsof ik mijn ziel en zaligheid al die tijd niet in het maken van mooie die producties had gestoken. Het was opeens allemaal ... weg. Toen de storing deels verholpen was stonden mijn podcasts bij SoundCloud weer online. Maar dat betekende niet dat mensen er lekker naar konden luisteren. Want de zogeheten rss feed (de link die ervoor zorgt dat partijen zoals Apple en Spotify op de hoogte blijven van nieuwe updates) werkte niet. Er was vervolgens niemand bij deze buitenlandse dienst die bereidheid toonde mij te helpen. En vooral daar wringt de schoen. Want falende techniek is één, maar een helpende hand is twee. Die heb je nodig als je er technisch dingen misgaan, of je er niet uitkomt.

We zijn zo doorgeschoten in onze wens om alles te digitaliseren en efficiënter te maken dat we de mens achter de diensten hebben weggehaald of minder goed bereikbaar hebben gemaakt. Mensen die mij een beetje kennen weten dat ik erg geloof in digitale mogelijkheden. En dat ook ik denk dat Artificial Intelligence een nog veel grotere impact op ons doen en laten gaat hebben dan willekeurige voorbijgangers op straat denken. Maar wat ik tevens denk is dat we niet uit het oog moeten verliezen dat we met mensen te maken hebben. Mensen die een (technisch) probleem graag opgelost zien, mensen die gewoon een antwoord zoeken op een vraag die ze hebben. Juist daarom proberen wij bij Filmdepot.nl, dat andere fijne project waar ik mij mee bezig mag houden in de filmsector, vragen en verzoeken menselijk én supersnel te beantwoorden. We bewijzen daar al meer dan vijftien jaar dat het wel kan. Als je maar wilt.

Jeroen Huijsdens

Filmtaal.nl