Istock 1175497926 800X450

Column Jeroen Huijsdens september '24

We willen duidelijkheid

Bioscopen haalden vorig jaar opgelucht adem toen Apple én Amazon duidelijk maakten te geloven in de theatrical window. Het was een belangrijk statement van twee voorname partijen in de internationale streamingmarkt. Zij zagen in dat het goed is om films eerst in de bioscoop uit te brengen en pas na enige tijd in de vervolgwindows.

Het lijkt zo lang geleden, maar in de tijd dat bioscopen hun deuren moesten sluiten vanwege je-weet-vast-nog-wel-waarom, brak er een ware streamingoorlog uit. Geen enkel zichzelf respecterend tech- of mediabedrijf wilde de boot missen. Iedereen kwam met een eigen streamingdienst. De een ging daarin wat verder dan de ander. Zo werd er volop geëxperimenteerd met day and date release. Dat wil zeggen het tegelijk in de bioscoop en op streamingdienst uitbrengen van films. Maar wat bleek? De aan de consument gegunde vrijheid om zelf te kiezen waar en wanneer ze iets wilde zien, bleek helemaal niet zo positief uit te pakken. Al helemaal niet voor bioscopen. Dus toen twee relatief jonge, maar wel hele grote toetreders tot de markt - Apple en Amazon - aangaven 'very pleased' te zijn met de theatrical window, werd er opgelucht ademgehaald. Met name door de bioscopen. Die dachten in 2023 met films als Super Mario, Barbie en Oppenheimer én in 2024 met films als Inside Out 2 en Deadpool and Wolverine het bewijs te zien dat de bioscoop nog altijd nummer één is.

Was de theatrical window daarmee niet gewoon definitief gered? Verre van, Netflix blijft op geheel eigen wijze (of eigenwijze wijze?) spelen met de termijn tussen een eventuele bioscooprelease en verschijning op de streamingdienst. En kortgeleden bewees ook Apple zichzelf en de filmsector geen dienst door de film Wolfs - met Brad Pitt en George Clooney - al na één bioscoopweek op Apple TV+ te willen aanzetten. Gevolg? De film krijgt - in Nederland - helemaal geen bioscooprelease. In ieder geval niet via bioscoopdistributeur Sony die niet zo gecharmeerd is van deze zet van Apple. Saillant detail. Apple heeft al vóór de uitbreng besloten een vervolg te laten maken. Dan geloof je toch in de film, zou je zeggen?

Waarom ik dit nu tot onderwerp van deze column maak? Omdat ik denk dat niemand erbij gebaat is. In een tijd waarin het producenten, distributeurs en bioscopen en filmhuizen al ongelooflijk veel moeite kost om uit te leggen waar en wanneer een film te zien is, moet je de consument duidelijkheid bieden. Laten weten waar je staat en wat je doet. En niet de ene keer dit en de andere keer dat. Daar betaal je uiteindelijk de rekening van, denk ik. Ook als je Apple heet.

Jeroen Huijsdens

Filmtaal.nl